Publisere med FrameVR

Sist endret 20. februar 2022

I november 2021 handlet NKULs seminar om VR., med Kim Aarberg og Terje Pedersen –. se nettstedet VR i klasserommet.

Vi fikk her en demo fra Follese skole, der elever hadde laget er virtuelt galleri ved hjelp av tjenesten FrameVR: Framevr.io/galleri6trinn. Det var samtidig interessant å høre eleven som presenterte, som la vekt på de sfæriske bildene som noe han fant spennende,. Med det åpner det seg en liten verden av ulike prosjekter.

FrameVR er enkelt å komme i gang med, og det fungerer ganske godt å legge inn egne 3D-modeller - se nedenfor. Dermed kan elever komme i gang med å produsere sine egen verdener på en ganske enkel måte

Lag en virtuell utstilling med FrameVR

Nedenfor et eksempel på en enkel VR-verden satt sammen av 3D-objekter laget i Tinkercad, supplert med sfæriske bilder og lyd.

Nedenfor et eksempel på en enkel VR-verden satt sammen av 3D-objekter laget i Tinkercad, supplert med sfæriske bilder og lyd.

I Tinkercad kan vi tegne linjer med en fri, manipulerbar form og gi disse en høyde. Her er det gjort forsøk på å lage et slags landskap, der vi kan bevege inn og ut av forskjellige "rom" i FrameVR.

Legg merke til de transparente boksene, som skaper en slags "portal" gjennom veggene.

I Tinkercad kan vi editere de enkelte strekene, men verktøyene er ganske primitive. Strekene er ikke vektoriserte slik at vi kan endre formen direkte. Her er vi nødt til å viske vekk og legge til.

Når vi er fornøyde med formene i to dimensjoner kan vi gi disse ulike høyder. Dermed blir strekene til "vegger", som vi kan eksportere som GLB-filer og importere i Frame VR.

Merk at det du må tenke på fargesetting i Tinkercad. Inne i FrameVR kan vi kun endre 3D-objektenes størrelse.

Noe av det som er spennende med 3D er hvordan vi kan endre objekters størrelse. Nedenfor ser vi for eksempel et objekt, som i utgangspunktet er designet for å kunne printes som et lite smykke, men som her blir en slags "ramme" som presenterer et klikkbart, sfærisk bilde. Forskjellige objekter kan på denne måten få helt nye uttrykk, som f.els braketten i bakgrunnen. Denne var opprinnelig designet i Tinkercad Codeblocks, for å tjene som en festebrakett for en elektrisk motor. Nedenfor har denne delen fått en helt annen funksjon, som del av en virtuell 3D-verden.

Til høyre ser vi et annet eksempel. Masken på veggen ble i utgangspunktet designet for å kunne printes som et lite dekorativt element på en ekse laget i tre. Det samme objektet kan skaleres opp slik at det fremstår som kjempestort inne i en 3D-verden.

Dette 3D-printet er ca 20mm høyt.

Vi kan importere mange forskjellige medieelementer i FrameVR, som video, bilder, presentasjoner, lydfiler, etc.

Her ser vi eksempel på en lydfil som blir representert som en kule inne i FrameVR. Vi kan plassere, flytte på og skalere denne kulen på samme måte som andre 3D-elementer. Når brukeren klikker på kulen kommer det opp en enkel lydavspiller.